32 KEMAHIRAN BAHASA MALAYSIA DALAM PENGAJARAN PEMULIHAN KHAS
Antara senarai kemahiran yang perlu murid-murid kuasai di dalam proses
pengajaran dan pembelajaran bagi pemulihan khas. Semuanya terdapat 32
kemahiran. Juga disertakan juga beberapa contoh bagi setiap kemahiran.Semoga
semuanya kita praktikkan bersama-sama.
- Huruf Kecil
- Huruf Besar
- Huruf Vokal
- Sukukata KV (Contoh : ma, pe, li)
- Perkataan KV+KV (Contoh : meja, tali, topi)
- Sukukata V+KV (Contoh : api, ibu, ubi)
- Perkataan KV+KV+KV (Contoh : kereta, kelapa)
- Perkataan KVK (Contoh : jam, pen, kek)
- Sukukata KVK (Contoh : pah, tah, lis)
- Perkataan V+KVK (Contoh : ikan, awan, emas)
- Perkataan KV+KVK (Contoh : lalat, gajah, kipas)
- Perkataan KVK+KV (Contoh : lembu, jambu)
- Perkataan KVK+KVK (Contoh : cantik, bantal)
- Perkataan KV+KV+KVK (Contoh : teratak, sekolah)
- Perkataan KVK+KV+KVK (Contoh : Sembilan)
- Perkataan KVKK (Contoh : wang)
- Sukukata KVKK (Contoh : bang, yang)
- Perkataan KV+KVKK (Contoh : pisang, bawang)
- Perkataan V+KVKK (Contoh : udang)
- Perkataan KVK+KVKK (Contoh : kambing)
- Perkataan KVKK+KV (Contoh : tangga)
- Perkataan KVK+KVK (Contoh : kertas, dakwat)
- Perkataan KVKK+KVKK (Contoh : longkang, pinggang)
- Perkataan KV+KV+KVKK (Contoh : teropong)
- Perkataan KV+KVK+KVKK (Contoh : belimbing, terompah)
- Perkataan KVK+KV+KVKK (Contoh : tempurung)
- Perkataan KVKK+KV+KVK (Contoh : tengkorak)
- Perkataan KV+KVKK+KVK (Contoh : perangkap)
- Perkataan diftong & vokal berganding (Contoh : pandai,pulau, taat)
- Perkataan huruf konsonan bergabung (digraf) (Contoh : nganga,nyanyi)
- Membaca dan membina ayat mudah
- Bacaan dan pemahaman
Penyelarasan
Konstruk Literasi dan Kemahiran Pemulihan Khas
Bil
|
KONSTRUK
LITERASI (MEMBACA)
|
KONSTRUK
LITERASI (MENULIS)
|
Kemahiran Kelas Pemulihan Khas
|
1
|
Konstruk 1
Keupayaan menamakan huruf vokal dan konsonan
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca huruf vokal
dan huruf konsonan yang ditunjukkan
|
Konstruk 1
Menulis huruf
vokal dan konsonan
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis huruf vokal
dan huruf konsonan yang ditunjukkan
|
a. Kemahiran 1
Huruf-huruf kecil a-z
b. Kemahiran 2
Huruf-huruf besar A-Z
c. Kemahiran 3
Huruf-huruf vokal
a e i
o u
e taling/ e pepet
|
2
|
Konstruk 2
Keupayaan membunyikan suku kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membunyikan suku kata
terbuka
|
Konstruk 2
Menulis suku
kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis suku kata
terbuka
|
a.
Kemahiran 4
Suku kata KV
|
3
|
Konstruk 3
Keupayaan membaca perkataan suku kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataaan
suku kata terbuka
|
Konstruk 3
Menulis perkataan suku kata terbuka
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataaan
suku kata terbuka
|
a. Kemahiran 5
Perkataan KV+KV
b. Kemahiran 6
Perkataan V+KV
c.
Kemahiran 7
Perkataan KV+KV+KV
|
4.
|
Konstruk 4
Keupayaan membunyikan suku kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membunyikan suku kata
tertutup
|
Konstruk 4
Menulis suku
kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis suku kata
tertutup
|
a.
Kemahiran 9
Perkataan KVK
|
5
|
Konstruk 5
Keupayaan membaca perkataan suku kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan suku
kata tertutup
|
Konstruk 5
Menulis perkataan suku kata tertutup
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan suku
kata tertutup
|
a.
Kemahiran 8
Perkataan KVK
b.
Kemahiran 10
Perkataan
V+KVK
c.
Kemahiran 11
Perkataan
KV+KVK
d.
Kemahiran 12
Perkataan
KVK+KV
e.
Kemahiran 13
Perkataan
KVK+KVK
f.
Kemahiran 14
Perkataan
KV+KV+KVK
g.
Kemahiran 15
Perkataan
KVK+KV+KVK
|
6
|
Konstruk 6
Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi suku
kata tertutup ‘ng’
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan yang
mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
|
Konstruk 6
Menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang
mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
|
a.
Kemahiran 16
Perkataan
KVKK
b.
Kemahiran 17
Suku kata
KVKK
c.
Kemahiran 18
Perkataan
KV+KVKK
d.
Kemahiran 19
Perkataan
V+KVKK
e.
Kemahiran 20
Perkataan
KVK+KVKK
f.
Kemahiran 21
Perkataan
KV+KVKK
g.
Kemahiran 22
Perkataan
KVKK+KVK
h.
Kemahiran 23
Perkataan
KVKK+KVKK
i.
Kemahiran 24
Perkataan
KV+KV+KVKK
j.
Kemahiran 25
Perkataan
KV+KVK+KVKK
k.
Kemahiran 26
Perkataan
KVK+KV+KVKK
l.
Kemahiran 27
Perkataan
KVKK+KV+KVK
m.
Kemahiran 28
Perkataan
KV+KVKK+KVK
|
7
|
Konstruk 7
Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi diftong
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan yang
mengandungi diftong
|
Konstruk 7
Menulis
perkataan yang mengandungi diftong
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang
mengandungi diftong
|
a.
Kemahiran 29
Perkataan
yang melibatkan diftong dan vokal berganding
|
8
|
Konstruk 8
Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi vokal
berganding
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan yang
mengandungi vokal berganding
|
Konstruk 8
Menulis
perkataan yang mengandungi vokal berganding
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang
mengandungi vokal berganding
|
b.
Kemahiran 29
Perkataan
yang melibatkan diftong dan vokal berganding
|
9
|
Konstruk 9
Keupayaan membaca perkataan yang mengandungi digraf
dan konsonan bergabung
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan yang
mengandungi digraf dan konsonan bergabung
|
Konstruk 9
Keupayaan menulis
perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang
mengandungi digraf dan konsonan bergabung
|
a.
Kemahiran 30
Perkataan
yang melibatkan huruf konsonan bergabung (digraf)
|
10
|
Konstruk 10
Keupayaan membaca perkataan yang berimbuhan awalan
dan akhiran
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca perkataan yang
berimbuhan awalan dan akhiran
|
Konstruk 10
Keupayaan menulis
perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis perkataan yang
berimbuhan awalan dan akhiran
|
|
11
|
Konstruk 11
Keupayaan membaca ayat mudah
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca ayat mudah
|
Konstruk 11
Keupayaan menulis
ayat mudah
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis ayat mudah
|
a.
Kemahiran 31
Membaca dan
membina ayat mudah
|
12
|
Konstruk 12
Keupayaan membaca dan memahami bahan rangsangan
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran membaca dan memahami
bahan rangsangan
|
Konstruk 12
Keupayaan memahami dan menulis bahan rangsangan
Penerangan
Keupayaan menguasai kemahiran menulis ayat
berdasarkan bahan rangsangan
*Penilaian guru berdasarkan ayat yang dibina
oleh murid
Contoh Jawapan
1.
Ini pensel
2.
Saya ada dua batang pensel
3.
Emak beli pensel di kedai
1.
Ini ayam
2.
Ini ayam jantan
3.
Ayam jantan berkokok
*murid yang menulis satu atau dua ayat juga
diterima
|
a.
Kemahiran 32
Bacaan dan
pemahaman
|
No comments:
Post a Comment